Rehabilitacja
POLSKA SZKOŁA REHABILITACJI Autorem założeń współczesnej rehabilitacji w Polsce jest W. Dega,
od 1950 roku pierwszy krajowy specjalista do spraw rehabilitacji. W. Dega i M. Weiss
byli inicjatorami programu polskiej szkoły rehabilitacji.
Polska koncepcja rehabilitacji zakłada następujące cele i cechy:
- Wczesność zapoczątkowania, czyli rehabilitacja rozpoczyna się możliwie już w okresie leczenia, od czasu przyjęcia chorego do szpitala lub ambulatorium.
- Powszechność. Rehabilitacja jest dostępna wszystkim, którzy jej potrzebują i obejmuje wszystkie specjalności w lecznictwie szpitalnym, ambulatoryjnym i sanatoryjnym.
- Ciągłość. Rehabilitacja medyczna jest ściśle powiązana z rehabilitacją zawodową i społeczną. Z chwilą zapoczątkowania rehabilitacja prowadzona jest aż do uzyskania pełnej sprawności, a u osób nie rokujących pełnego powrotu do zdrowia, do czasu uzyskania optymalnych mechanizmów kompensacyjnych, utrwalających wyniki usprawnienia lub utrzymania uzyskanej kondycji.
- Kompleksowość. Uwzględnia się od początku wszystkie aspekty (etapy) rehabilitacji, tj. leczniczy, społeczny i psychologiczny.
Wszystkie etapy procesu rehabilitacji mogą być realizowane tylko przez grupę przygotowanych specjalistów,
tworzących interdyscyplinarny zespół, którego skład zależy od programu usprawniania,
jaki zostaje opracowany indywidualnie dla określonej osoby. W zależności od indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej,
proces ten może obejmować całość postępowania rehabilitacyjnego, zawartego w trzech etapach,
ściśle zazębiających się ze sobą (rehabilitacja lecznicza, społeczna, w tym zawodowa i psychologiczna)
lub też przebiegać w formie ograniczonej.